Pravidla pro plánování událostí

Změněno dne Čt, 20 Listopad v 10:07 DOPOLEDNE

Pravidla pro plánování událostí

Co jsou pravidla pro plánování?

Pravidla pro plánování vám umožňují nastavit omezení a závislosti mezi různými typy požadavků. Díky tomu můžete zajistit, že pacienti i vaši kolegové budou dodržovat správné pořadí vyšetření, minimální časové odstupy mezi výkony, nebo zabránit kombinaci výkonů, které se vzájemně vylučují.

Systém automaticky kontroluje tato pravidla při objednávání a zabrání vytvoření události, která by pravidla porušovala.

Kdy použít pravidla pro plánování?

Pravidla pro plánování jsou užitečná v mnoha situacích:

1. Vyšetření před konzultací výsledků

Příklad: Pacient musí nejdříve absolvovat odběr krve, než se může objednat na konzultaci výsledků.

Nastavení: "Konzultace výsledků" musí být PO "Odběr krve"

2. Následné kontroly

Příklad: Kontrolní vyšetření může proběhnout pouze po absolvování prvního vyšetření.

Nastavení: "Kontrolní vyšetření" musí být PO "První vyšetření"

3. Minimální odstup mezi opakovanými výkony

Příklad: Mezi aplikacemi botoxu musí uplynout minimálně 3 měsíce.

Nastavení: "Aplikace botoxu" - minimální časový odstup 3 měsíce

4. Preventivní prohlídka před předpisem léků

Příklad: Lékař musí nejdříve vyšetřit pacienta, než mu může předepsat léky.

Nastavení: "Preventivní prohlídka" musí být PŘED "Recept na léky"

5. Vzájemně se vylučující výkony

Příklad: Očkování a odběr krve by neměly proběhnout ve stejný den.

Nastavení: "Očkování" nesmí být ve stejný den jako "Odběr krve"

Jak nastavit pravidla

Krok 1: Otevřete nastavení typu požadavku

  1. Přejděte do NastaveníPožadavky
  2. Vyberte typ požadavku, pro který chcete nastavit pravidlo
  3. Klikněte na záložku Objednávání
  4. Najděte sekci Pravidla pro plánování

Sekce "Pravidla pro plánování" v nastavení typu požadavku s tlačítkem "+ Přidat nové pravidlo"

Krok 2: Vytvořte nové pravidlo

  1. Klikněte na tlačítko + Přidat nové pravidlo
  2. Otevře se modální okno pro vytvoření pravidla

Krok 3: Nastavte typ pravidla

V sekci Pravidlo vůči událostem vyberte Jiných typů požadavku.

Krok 4: Definujte pravidlo

  1. Vyberte typ pravidla:
    • Musí být - Událost lze naplánovat pouze pokud pacient má (nebo bude mít) vybraný typ požadavku
    • Nesmí být - Událost nelze naplánovat pokud pacient má vybraný typ požadavku
  1. Nastavte pořadí:
    • Po - Tento požadavek musí/nesmí být naplánován PO vybraném požadavku
    • Před - Tento požadavek musí/nesmí být naplánován PŘED vybraným požadavkem
  1. Přidejte časový odstup(volitelné):
    • Zaškrtněte "Přidat časový odstup"
    • Vyberte podmínku: Méně než / Více než / Mezi / Přesně
    • Zadejte počet a jednotku (minuty, hodiny, dny, týdny, měsíce, roky)

Rozdíl mezi pravidlem s časovým odstupem a bez něj:

Bez časového odstupu:

  • Kontroluje se pouze pořadí událostí, ne vzdálenost mezi nimi
  • Příklad: "Kontrola" musí být PO "První vyšetření" = kontrola může být hned další den nebo za měsíc, hlavně že je později

S časovým odstupem:

  • Kontroluje se pořadí I vzdálenost mezi událostmi
  • Příklad: "Kontrola" musí být PO "První vyšetření" + Více než 7 dní = kontrola musí být minimálně 8 dní po prvním vyšetření
  • Příklad: "Kontrola" musí být PO "Operace" + Mezi 1-2 týdny = kontrola musí být 7-14 dní po operaci

Podrobné vysvětlení jednotlivých nastavení najdete v sekci Vysvětlení jednotlivých nastavení.

  1. Vyberte související typy požadavků:
    • V poli "Typy požadavku" vyberte jeden nebo více typů požadavků, vůči kterým se pravidlo vztahuje

Krok 5: Nastavte aplikaci pravidla

Pro pacienty:

  • Neaplikovat - Pravidlo se na pacienty nevztahuje
  • Zakázat objednání - Pacient neuvidí termíny, které porušují pravidlo 

Pro lékaře:

  • Neaplikovat - Pravidlo se na lékaře nevztahuje
  • Zakázat objednání - Lékař nemůže vytvořit událost, která porušuje pravidlo 

Krok 6: Uložte pravidlo

V dolní části formuláře najdete dvě tlačítka:

  • Přidat pravidlo - Uloží pravidlo a zavře formulář
  • Přidat pravidlo a začít další - Uloží pravidlo a otevře nový prázdný formulář pro vytvoření dalšího pravidla. Tuto možnost najdete pod šipkou vedle hlavního tlačítka.

Důležité: Pokud vytváříte pravidlo typu "Nesmí být", systém automaticky vytvoří zrcadlové pravidlo i na druhém typu požadavku. Více informací najdete v sekci Zrcadlová pravidla.

Vysvětlení jednotlivých nastavení

Typ pravidla: Musí být vs. Nesmí být

Musí být:

  • Požadavek lze naplánovat pouze pokud pacient má (nebo bude mít) vybraný typ požadavku
  • Příklad: "Konzultace výsledků" musí být po "Odběr krve" = pacient musí mít naplánovaný nebo absolvovaný odběr krve

Nesmí být:

  • Požadavek nelze naplánovat pokud pacient má vybraný typ požadavku v daném časovém období
  • Příklad: "Očkování" nesmí být ve stejný den jako "Odběr krve" = pokud má pacient odběr krve, nemůže se ve stejný den objednat na očkování
  • Důležité: Pravidlo "Nesmí být" se automaticky aplikuje i opačně (zrcadlově) na vybraný typ požadavku

Pořadí: Po vs. Před

Po:

  • Tento požadavek musí/nesmí být naplánován POZDĚJI než vybraný požadavek
  • Příklad: "Kontrola" musí být PO "První vyšetření"

Před:

  • Tento požadavek musí/nesmí být naplánován DŘÍVE než vybraný požadavek
  • Příklad: "Odběr krve" musí být PŘED "Konzultace výsledků"

Časový odstup

Umožňuje definovat přesný časový interval mezi událostmi:

Méně než: Události musí být od sebe vzdáleny méně než zadaný čas

  • Příklad: "Kontrola" musí být méně než 7 dní po "Operaci"

Více než: Události musí být od sebe vzdáleny více než zadaný čas

  • Příklad: "Aplikace botoxu" musí být více než 3 měsíce po předchozí aplikaci

Mezi: Události musí být od sebe vzdáleny v zadaném rozmezí

  • Příklad: "Kontrola" musí být mezi 1-2 týdny po "První vyšetření"

Přesně: Události musí být od sebe vzdáleny přesně zadaný čas

  • Příklad: "Kontrola" musí být přesně 14 dní po "Operaci"

Aplikace pro pacienty vs. lékaře

Neaplikovat:

  • Pravidlo se na danou skupinu nevztahuje
  • Použijte pokud chcete pravidlo aplikovat pouze na jednu skupinu

Zakázat objednání:

  • Systém zabrání vytvoření události, která porušuje pravidlo
  • Pro pacienty: Neuvidí termíny, které porušují pravidlo
  • Pro lékaře: Nemohou vytvořit událost, která porušuje pravidlo (zobrazí se chybová hláška)

Zrcadlová pravidla

Když vytvoříte pravidlo typu "Nesmí být", systém automaticky vytvoří zrcadlové pravidlo na druhém typu požadavku. Tím zajistí, že pravidlo funguje v obou směrech.

Proč pouze u "Nesmí být"?

Pravidlo "Musí být" je jednostranné:

  • Když nastavíte "Konzultace musí být PO Odběr krve", znamená to, že konzultaci nelze vytvořit jako první
  • Pro vytvoření konzultace už MUSÍ existovat odběr krve
  • Proto není potřeba zrcadlové pravidlo - odběr krve může existovat samostatně

Pravidlo "Nesmí být" je oboustranné:

  • Když nastavíte "Očkování nesmí být PŘED Odběr krve", může být pravidlo porušeno z obou stran
  • Pacient by mohl vytvořit nejdřív očkování a pak odběr krve (porušení)
  • NEBO nejdřív odběr krve a pak očkování (také porušení)
  • Proto systém vytvoří zrcadlové pravidlo, které chrání obě strany

Příklad zrcadlového pravidla:

Vytvoříte pravidlo na typu "Preventivní prohlídka":

  • Pravidlo: Nesmí být
  • Pořadí: Před
  • Typ požadavku: Recept na léky
  • Význam: "Preventivní prohlídka nesmí být PŘED Recept na léky"

Systém automaticky vytvoří na typu "Recept na léky":

  • Pravidlo: Nesmí být
  • Pořadí: Po (všimněte si prohození!)
  • Typ požadavku: Preventivní prohlídka
  • Význam: "Recept na léky nesmí být PO Preventivní prohlídka"

Obě pravidla říkají totéž, jen z opačného pohledu: lékař musí nejdřív vyšetřit pacienta, než mu předepíše léky.

Poznámka: Zrcadlové pravidlo je označeno jako "Přenesené pravidlo: Ano" a nelze ho přímo upravit nebo smazat. Pro úpravu nebo smazání musíte upravit/smazat původní pravidlo.


Jak pravidla fungují pro pacienty

Když pacient prochází procesem online objednávání a pravidlo je nastaveno na Zakázat objednání pro pacienty, systém automaticky filtruje dostupné termíny. Pacient neuvidí termíny, které by porušovaly pravidlo

Jak pravidla fungují pro lékaře

Když lékař vytváří událost v kalendáři a pravidlo je nastaveno na Zakázat objednání pro lékaře, systém:

  1. V plánovacím módu - Nezobrazuje termíny, které porušují pravidlo
  2. Při ručním vytváření události - Zobrazí chybovou hlášku a zabrání vytvoření

Příklad: Lékař se pokusí vytvořit událost, která porušuje pravidlo

Co lékař vidí:

  • Chybová hláška: "Událost nelze vytvořit, protože odporuje pravidlům pro plánování: [popis pravidla]"
  • Událost se nevytvoří

Přehled pravidel

Po vytvoření pravidla se zobrazí v tabulce v sekci Pravidla pro plánování.

Tabulka s přehledem všech pravidel

Sloupce tabulky:

  • Vůči - Typy požadavků, kterých se pravidlo týká
  • Pro pacienty - Jak se pravidlo aplikuje na pacienty (Neaplikováno / Zakázáno)
  • Pro lékaře - Jak se pravidlo aplikuje na lékaře (Neaplikováno / Zakázáno)
  • Přenesené pravidlo - Ano/Ne (zrcadlově přenesené pravidlo z jiného typu požadavku)

Úprava a mazání pravidel:

Úprava pravidla:

  1. Klikněte na řádek s pravidlem v tabulce NEBO
  2. Klikněte na ikonu tužky v sloupci "Akce"
  3. Otevře se stejný formulář jako při vytváření pravidla
  4. Upravte potřebné hodnoty
  5. Klikněte na Uložit změny

Smazání pravidla:

  1. Klikněte na ikonu koše v sloupci "Akce"
  2. Potvrďte smazání v dialogu "Opravdu chcete pokračovat?"
  3. Pravidlo bude trvale odstraněno

Důležité:

  • Úprava nebo smazání pravidla se projeví okamžitě
  • Pokud smažete pravidlo typu "Nesmí být", automaticky se smaže i jeho zrcadlové pravidlo
  • Zrcadlová pravidla (označená "Přenesené pravidlo: Ano") nelze upravit ani smazat přímo - musíte upravit/smazat původní pravidlo na typu požadavku, kde bylo vytvořeno

Praktické příklady

Příklad 1: Odběr krve před konzultací

Scénář: Chcete zajistit, aby pacienti měli před konzultací výsledků hotové odběry, maximálně s rozestupem 7 dní.

Nastavení:

  1. Otevřete nastavení typu požadavku "Konzultace výsledků"
  2. Vytvořte pravidlo:
    • Pravidlo vůči: Jiných typů požadavku
    • Pravidlo: Musí být
    • Zaškrtnout: Přidat časový odstup
    • Podmínka: Méně než
    • Počet: 7
    • Jednotka: Dní
    • Pořadí:  Po
    • Typy požadavku: Odběr krve 
    • Pro pacienty: Zakázat objednání
    • Pro lékaře: Zakázat objednání

Výsledek: Pacient i lékař mohou vytvořit "Konzultaci výsledků" pouze pokud pacient má naplánovaný nebo absolvovaný "Odběr krve" v předchozích 7 dnech.


Příklad 2: Očkování a odběr krve ve stejný den

Scénář: Očkování a odběr krve by neměly proběhnout ve stejný den.

Nastavení:

  1. Otevřete nastavení typu požadavku "Očkování"
  2. Vytvořte pravidlo 1:
    • Pravidlo vůči: Jiných typů požadavku
    • Pravidlo: Nesmí být
    • Zaškrtnout: Přidat časový odstup
    • Podmínka: Méně než
    • Počet: 1
    • Jednotka: Dní
    • Pořadí:  Po
    • Typy požadavku: Odběr krve 
    • Pro pacienty: Zakázat objednání
    • Pro lékaře: Zakázat objednání
  3. Vytvořte pravidlo 2:
    • Pravidlo vůči: Jiných typů požadavku
    • Pravidlo: Nesmí být
    • Zaškrtnout: Přidat časový odstup
    • Podmínka: Méně než
    • Počet: 1
    • Jednotka: Dní
    • Pořadí:  Před
    • Typy požadavku: Odběr krve 
    • Pro pacienty: Zakázat objednání
    • Pro lékaře: Zakázat objednání

Výsledek:

  • Pacient i lékař nemohou vytvořit "Očkování" pokud má pacient ve stejný den "Odběr krve"
  • Systém automaticky vytvoří zrcadlové pravidlo na "Odběr krve"

Poznámka:

  • V současné době je třeba nastavit 2 pravidla, omezení Před a Po. Plánujeme i možnost vytvořit mezeru v libovolném pořadí.

Časté dotazy

Mohu vytvořit více pravidel pro jeden typ požadavku?

Ano, můžete vytvořit libovolný počet pravidel pro jeden typ požadavku. Všechna pravidla se budou kontrolovat při vytváření události.

Co se stane když smažu typ požadavku, který je součástí pravidla?

Pravidlo se automaticky deaktivuje. Pokud existují události smazaného typu, pravidla se na ně přestanou aplikovat.

Mohu upravit zrcadlové pravidlo?

Ne, zrcadlové pravidlo nelze přímo upravit. Musíte upravit původní pravidlo, ze kterého bylo zrcadlové pravidlo vytvořeno. Otevřete nastavení typu požadavku, kde bylo pravidlo vytvořeno a upravte ho.

Co když pacient už má naplánovanou událost a pak přidám pravidlo?

Pravidla se aplikují pouze na nově vytvářené události. Existující události zůstanou zachovány i když by porušovaly nově vytvořené pravidlo.

Mohu nastavit pravidlo pouze pro pacienty nebo pouze pro lékaře?

Ano, v nastavení pravidla můžete pro každou skupinu zvlášť vybrat "Neaplikovat". Například můžete zakázat objednávání pacientům, ale lékařům povolit vytváření událostí i když porušují pravidlo.


Co když smažu událost, která podmiňovala existenci jiné události?

Pravidla se zatím aplikují pouze při vytváření události (včetně změny termínu). Pokud tedy mám např. nastaveno, že Konzultace výsledků musí být po Odběru krve a smažu událost s odběry, konzultace zůstane nezměněná, i když by již znovu na tomto místě nešla vytvořit.


Potřebujete pomoc? Kontaktujte naši zákaznickou podporu na support@medevio.cz

Byl tento článek užitečný?

To je skvělé!

Děkujeme Vám za zpětnou vazbu

Je ním líto, že jsme vám nepomohli

Děkujeme Vám za zpětnou vazbu

Dejte nám vědět, jak můžeme tento článek vylepšit!

Vyberte alespoň jeden důvod
Je požadována verifikace pomocí CAPTCHA.

Zpětná vazba odeslána

Oceňujeme vaši snahu a pokusíme se článek opravit